Nos, ezt muszáj leírni, mert erről senki nem beszél, pedig jó lett volna ha legalább annyit mondanak hogy egy k....a pormaszk legyen elérhető helyen!!!
Találkozó nekünk a Ferihegy II A-n volt, bemész a bejáraton, szembe fent jó nagy kijelző, és balra, a mozgólépcső két oldalán gyülekezett a nép. Meg kellett keresni az utaztatót, és elkérni az útlevelet, mert anélkül nem sokra mennél. :) Az útlevélben benne volt a vízum, ami a Kazah területre kell. Mi a kijelző alatt kb. a bejáratnál beálltunk a sorba és megkezdtük a becsekkolást. Szóltak, hogy 20kg-nál ne legyen több a bőrönd, úgyhogy az enyém 20,3 kg lett :)) Amúgy általában 25-ig engedik, de Kelly barátom, Angliába 28 kg-os csomaggal utazott!!! Tehát hol nézik, hol nem, de azért nem érdemes kockáztatni! Becsekkoláskor megkaptuk a repjegyet, és a repjegyre ráragasztva a csomagellenőrző szelvényt, amire nagyon vigyázzatok!!!!
(Atyrauba az egyik srácnak eltűnt a csomagja, és az volt a mázlija, hogy leszállás után nem dobta ki a repjegyét a rá ragasztott csomag-szelvénnyel )
Csekkolás után jött a kézi poggyász ellenőrzése, és a teljes "levetkőzés". Ezt nem szó szerint értem, de kapsz egy kosarat, amibe minden aprót, fémtárgyat, kulcsot, szemüveget, órát, láncot, pénztárcát, ha nagy fémöved van, akkor azt is le kell venni és beletenni, és ha van nálad laptop, akkor még azt is ki kell venni a laptop táskából és van akivel be is kapcsoltatták, hogy tényleg laptop e.
LEHET FELVINNI FOLYADÉKOT DE CSAK KORLÁTOZOTTAN. MAX 1 liter (a monitorokon ki volt írva) ha jól emlékszem tehát lehet felvinni fél literes innivalót!!!
Ellenőrzés után mentünk a beszállókapuhoz, aztán várni kellett kb. 1 órát, addig még el lehet menni kajálni, vagy wc-re, vagy aki dohányzik, az az étteremben a dohányzó részen tud füstölni.
Várakozás után megnyitják a kaput, megnézik a repjegyet, aztán beszállás. Beszállás után mindenki elfoglalja a helyét, ha chartergéppel utaztok, akkor lehajlik egy monitor, amin levetítik a biztonsági dolgokat, ha nem charter akkor elmondják, elmutogatják, aztán megkérnek mindenkit hogy MINDEN elektromos dolgot kapcsoljon ki. Telefon, fényképező, CD/DVD lejátszó, mindent, mert megzavarhatja a repcsi műszereit. Út közben charter géppel repülve a monitoron folyamatosan nyomon lehet követni, hogy merre repülünk, és éppen hol járunk, milyen magasan vagyunk, és hogy mennyi a külső hőmérséklet C fokban és Faradban. Mi kb. 11 km magasan repültünk, és -54 fok volt kint. Ha jól emlékszem Boeing 737 -essel utaztunk Kievig. Felszállás után 1 óra 20 perc volt az út KIEV-ig. Kievben már +1 óra az eltérés, úgyhogy állítani kell az órát. Leszállás után beálltunk a nagy tömegbe, útlevél-ellenőrzésre, és hogy utána felvegyük a csomagot. Miután ez megvolt, megkerestük az utaztató személyt. Ő osztotta ki a Kiev - Atyrau repülőjegyet nekünk. Mikor megkaptuk, átsétáltunk a következő ellenőrzésre, ami kb. ugyanúgy zajlott, mint Budapesten. A váróban ismét várni kellett egy kicsit aztán megnyitották a beszállókaput, és újabb repülőjegy-ellenőrzés következett, aztán beszállás. (Budapesten nem kellett buszba szállni, mert a beszállókapu egyből a repülőhöz vezetett.) Kievben buszoztunk a repülőig, majd picit csalódottan felszálltunk egy TU-134 -esre :) Itt már mindenki oda ült, ahova akart, monitort ezen a gépen ne nagyon keressetek :)))) Örültünk, hogy mindenkinek jutott hely. Indulás után jött a kellemes meglepetés, sokkal több kaját adnak a TU-134-esen mint a Boeing gépen. Gondolom azért mert hosszabb az út. Bár az ilyen rövid repülések alkalmával nem azért adnak enni, hogy jóllakjunk, hanem azért hogy elteljen az idő. Szóval mindenki megkajált, majd teázgattunk egyet jó orosz módra. Lehet kávét is kérni, ha valaki azt szereti. 3,5 óra repülés után estére Atyrauba értünk. Leszálltunk a gépről, és megcsapott a meleg (júni 11.) meg 1-2 szúnyog :) Gyorsan beszálltunk a buszba ami elvitt az útlevél és pálinka ellenőrzőhöz :))))) Hogy miért pálinkaellenőrző? Olvasd tovább... Maga a hely pozdorjából lett összetákolva. Ahogy belépsz 2 részből áll a ház, ha jól emlékszem bal oldalt 3 jobb oldalt 2 ellenőrző bódé volt, ezekhez kellett beállni útlevél-ellenőrzésre. Akinek volt laptopja annak írni kellett egy vámpapírt, amit meg kell őrizni, mert ezzel bizonyítod, hogy bevitted Kazahsztánba. (Bármikor kérhetik) Velünk egy picit szemétkedtek, mert személyenként MAXIMUM 10db lemezt (CD/DVD) engedtek át, mindegy hogy milyen de max 10 db lehetett 1 embernél. Így hát szét kellett osztogatni 10-esével azok között, akik nem hoztak ilyet. Cd letudva :) Na de jött a röntgen gép, amivel mindenki táskájában látták, hogy van e benne pálinka vagy akármilyen pia. És ekkor jött a pálinka ellenőrzés... a vámos mindenkinek a pálinkájába beleszagolt és amit durvának talált azt félrerakta, ami nem volt olyan vészes azt átengedte. Akié félre lett téve az az útlevelét sem kapta vissza, és a végén akik maradtak azoknak 14$ vámot kellett fizetni fejenként. Voltak vagy 15-en, ki lehet számolni mennyi pénzt tettek el vámnak... Ezután mindenki kapott 2 palack ásványvizet, de mi egy páran bementünk a helyi kocsmába hűtött innivalóért. 1 $ volt egy fél literes ásványvíz, mert ekkor még nem volt nálam Tenge. A sör sem volt drága, benzinkút áron lehet számolni kb. Mikor mindenki végzett, felszálltunk a buszra aztán éjfélkor elindultunk. Mi 10 perc után lerobbantunk, de gyorsan megcsinálták, tisztára mint ha forma 1-en lettünk volna :))) Itt még volt betonút is hehe, egyik itteni haverommal megfogadtuk hogy mindegyik utat el fogjuk nevezni magyarul, hogy könnyebb legyen tájékozódni. Az egyik tapasztalt, hátradőlve kényelmesen, csak annyit mondott az út elején: "az az ásványviz még onnan le fog esni" Ezt értette a kb 30 éves IKARUS busz ülések feletti csomagtartó hálóján hánykolódó palackra. Ekkor még röhögtünk a dolgon, de amúgy az út végére leesett csak hogy tisztán lássa mindenki milyen utak vannak arra. Hajnal 2-3 körül jött a pofon, mert ráhajtottunk egy olyan mértékben poros útra hogy a buszon olyan por volt mintha kisepernél egy 10 éve nem takarított garázst. A szilikózis kerülgetett de tűrtük, mit tudtunk volna tenni. A hátsó ajtón folyamatosan ömlött be a por, sajnos nem tudtunk vele mit csinálni. A sofőrnek nem esett le, hogy ha az előtte lévő busz seggébe megy folyamatosan, akkor elöl is ömlik be a por... Senki ne vegyen fel "szép" ruhát az utazásra mert vastagon állni fog rajta a por. Hajnal 4 körül, a busznak is sok volt a porból és megint leállt alattunk. Ekkor már nem olyan gyorsan, kb. fél óra volt mire megcsinálta a szervizcsapat. (2 buszvezető és a csomagokat szállító teherautó szervizes személyzete) A busz elégszer állt meg pihenni, wc-zni , senkinek nem volt gondja ezzel úgy tudom. Reggel 8-kor arra ébredtem félálomból hogy már kb 5-10 perce padlógázon megyünk. A Régi IKARUS busznak van egy olyan visító fütyülő hangja amikor 80-90-nel megy. Eközben a busz ide-oda mozgott, "úszott az úton" kerülgette a néha fél méteres gödröket, és azt figyeltem jobbra vagy balra fogunk felborulni :)) Neeeem, nem volt hiába a félelmem, megláttam egy teherautót előttünk, ami lassan ment és azon gondolkodtam, ha nem lesz az úton kátyú, és ilyen sebességgel megyünk, akkor simán leelőzzük. Hát fel nem borultunk, de mikor utolértük a teherautót az első 10 ember felhördülve "HEJ HEJ HEJ HEJ" -ezett hogy nehogy belemennyünk!!!!!! Ekkor felébredt a sofőr és hátranézve még ő volt felháborodva. 5 perccel később megérkeztünk amúgy !!!! 8 óra 10 perc volt az út úgy, hogy 2x lerobbantunk. Figyelni kell a sofőrökre, mert mást is hallottunk :)) Mivel az nem velem történt nem tudom hogy mi igaz belőle, ezért nem írom le. Tengizben mindenki mond mindent, aminek néha a fele sem igaz. LOL
Megérkezés után felvettük a szobakulcsot és mindenki megkereste, hogy hol fog lakni.